المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أنا مرتبطة ...!!!



أم أحمد-sally
26-07-2010, 14:45
https://www.rise.company/forum/imgcache/621.imgcache.gif




https://www.rise.company/forum/imgcache/622.imgcache.gif












أنا مرتبطة ...!!!





https://www.rise.company/forum/imgcache/623.imgcache.gif











إستنوا إستنوا بسدا عنوان القصة








اقرو القصة دى الأول وأنا متأكدة إنك هتتمنى ترتبط بواحدة زى دى وانتى هتتمنى تكونى زيها



جلست ياسمين على مقعد فى الكلية تكتب كلماتها الى حب حياتها ... وبينما هى كذلك جاءت صديقتها نبيلة وسألتها " بتعملى ايه " أجابتها ياسمين فى ثقة " بكتب رسالة ..." ضحكت نبيلة وأضافت قائلة " أنتى لسه يا بنتى عايشة فى الوهم ده ... عمرى ما شفت واحده بتكتب رسالة لواحد عمرها ما شافته ولاعرفته وعايشة على وهم رسائل بتكبيها بين وقت والتانى ... والله أنتى غربية " ردت عليها ياسمين فى ثقة " أولا ده مش وهم ... يا نيبلة أحلى حاجة أنك تعيشى حلم مع انسان ممكن يكون بعيد عنك ولسه ربنا مقدرش أنك تشفيه بس أنا أعرفه .... قطعت عليها نبيلة الحديث فى لهفة " تعرفيه منين ... وأضافت فى سخرية شفتيه فى المنام " أكملت ياسمين حديثها فى جدية " لا شفته بروحى ... وبعدين كفاية أن ربنا اختارته لى من الدنيا كلها ومكتوب اسمه من فوق سبع سموات .... و أنا مرتبطة بيه من قبل ما ننزل الأرض ومها قولتى أنا هفضل أكتب ليه رسائل لحد ما يجى ... ردت عليها نبيلة " عشان كده رفضتى تكلمى زملينا لما حاول يكلمك " أجابت ياسمين " بصى يا نبيلة أنا من يوم ما دخلت الكلية ... وقبل كده عمرى ما كلمت ولد .. والمبدأ ده اتعمق جوايا لما دخلت الكلية وأخدت عهد على نفسى بينى وبين ربى ... أنى عمرى ما أخون ثقة أهلى و ثقة الانسان اللى أنا مرتبطة بيه حتى فى غيبته وأكون مخلصة ليه فى غيبته وعلمه لما يشاء رب العالمين أن أرتبط بيه رسمى ... ليه أكلم واحد وأضيع مشاعرى وبعد كده تبقى مستهلكة لا لازم مشاعرى تكون جديدة ... ولأن قلبى غالى مش متاح لأى كان أن يكون لعبه بيده .. قلبى ده هيفضل للانسان ده وحده عارفة أنهم بيقولوا عليا معقده بس ولا يهمنى طالما أنى صح .. وأنا الكسبانة وهم الخسرانين بصى حواليكى فى الكليه بنات كتير بتكلم ... وبتضحك ... وبتمشى مع ولاد ... وبتقولك ده أخويا ..؟ بتكذب على مين .... وواحده تلاقيها بتكلم واحد متفقين على الارتباط ... وبعد كده يسبيها وقلبها هى يتحطم بصى أنا مقتنعة أن لو ولد فعلا أعجب ببنت ما وحاول يكلمها وكل ما يحاول تصده هتكبر فى عينه وممكن يكون فعلا بيفكر فى الارتباط لكن لو كلمته هيفرح أن حقق غروره كرجل ... وبعد كده هيشعر انها سهل الوصول اليها ...
ويتساءل كيف ستحفظ لى بيتى فيما بعد؟؟ وفى حكمة تقول " الرجل الشريف تسقط من عينه المرأة اذ رأى سرعة انخداعها "
وتذكرى قول ربك حبيبك


" وَلاَ تَشْتَرُواْ بِعَهْدِ اللّهِ ثَمَنًا قَلِيلاً إِنَّمَا عِندَ اللّهِ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ . مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ." 95, 96 سورة النحل.

تاتينى خاطرة دوما لهذه الايات بتكرار كلمات
( بحبك . وحشتينى . مشتاقلك )
مع تكرارها فى غير موضعها واخذها بدون حق ممن ليس هو حلالى
تاتى فى وقت ما وتكن سبب فى شعورى بالاختناق والحزن والاكتئاب وممكن نفترق ويعذب كلا منا بالاخر ونحرم حلال بسبب حرام وحتى ان كان مقدر ان يكن من تحدثت معه وعشت معه علاقة لا ترضى ربى سواء بكلمات او همسات او لمسات ارى ان
معيشتنا ستكن بعد الزواج غير سعيدة ومملة ولا اود تلذذ ساعات بغير موضعها بتعب والآم بقية عمرى
وبالاول والاخر القلوب بين اصبع الرحمن يقلبها كيف يشاء



"وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ " الأنفال (63)
مش ساعات بتلاقى شاب جميل جدا وفتاة عادية خالص او العكس والكل يقول هذا لهذه كيف ؟؟؟
ربك بيجمل كل واحد بعين الاخر هو خالقهم وقادر على كل شئ
وتركِ شئ اوده وبوسعى فعله ولكن اتركه من اجل حبيبى ( ربى )
ولان ربك اكرم منا هيفرح بنا ويكرمنا

(قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌمِمَّا يَجْمَعُونَ ) يونس58.
ولنتذكر دوما أن الثمار الغير جيدة لا تربح
أنا يا نبيلة مش ملاك .. بس لما بيوسوس لى الشيطان ببعض الأفكار ... أتذكر قوله تعالى " ومن يتق الله يجعل له مخرجا " وأتذكر ذاك الانسان ( زوجى الحبيب ) ... فأجدد العهد مجددا ... وأردد فى نفسى " سأحفظك فى نظراتى ... وفى حديثى ... وأن ربنا عادل مش هييساوى انسانة تخافه ... بأخرى لا تراعى حقه عليها وأنه مطلع عليها .... وأناعلى يقين أن الحب بينا هيكون أقوى وأحلى لما يكون شريك حياتى و أن ربنا هيحفظه لى من كل سو ء ... وهيكون قلبه نقى من أجلى ...ولن اقل سعادتى معه ستكن فى شهر العسل او لاول ايام الخطوبة فقط لكن ستكن كل يوم متجددة عن سابق وبراى ان ايام المؤمنين كلها عسل بطاعة الرحمن ورضاه .
ومن اليوم سوف أحمل شعار لكل شاب " أنا مرتبطة"
https://www.rise.company/forum/imgcache/624.imgcache.jpg

أختى حبيبتى رزقك سياتى لكِ بالوقت المقدر لكِ ثق برب البرايا الذى لايغفل ولا ينام .
(وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ)آية 21 سورة الحجر

الحب هو اسمى الامانى واجمل المعانى الحب هوا صل المودة ولكن حين نستعملة خطا يصبح وسيلة للدمار بل الدمار نفسة
لااقول ذلك لتقليل قدر الفتيات بل هن امهات المستقبل
ليكن الحياء تاجك ولا تقلين شئ الا بوقته ولمن يستحق.
كونى لله كما يريد يكن لكِ اكثر مما تريدين
وثقى بربك واحسنى الظن به وتوكلى عليه
فمن توكل عليه كفاه واجاب من ناده .
على فكرة مش مجرد حبر على ورق مجتمعنا الاسلامى الجميل به كثير
من الشباب والفتيات الذين يتقون الله وعن نفسى رأيت بعين وسمعت باذنى فتاة تقل أنها تمنت ألا يكن اول حب لها الا زوجها
وتقل بفضل ربها قدر لها ذلك والتقت بمن قدره الله لها زوجا وبعد الزواج سبحانك ربى سالته عن بعض عباداته فقال لها دوما كنت الزم الدعاء ودعائى بالزوجة الصالحة كان بيوم معين اكثر من غيره ببقية الايام ياريت مش نقول بدعة هو كان متفال باليوم وقريب لقلبه ابتسمت وقالت سبحانك ربى كنت ادعو بنفس الساعة وبنفس اليوم بنفس الدعاء سبحانك ربى إنها إلتقاء أرواح .
ربى يجمع بين كل قلبين فى الحلال ويجنبهما كل حرام
ويارب اصلح اسرنا لينصلح حال مجتمعنا وامتنا والعالم بأكمله .
اللهم ارزقنى قلب سليم وكن الاول بقلبى وما بعدك من البشر سبب لايصالى اليك وليس لبعدى عنك .





https://www.rise.company/forum/imgcache/625.imgcache.jpg





ما أجمل ان تترك ما تحب ( أفراد وأشياء )



من أجل من تحب ( ربك حبيبك )


حتى لا تفقد ما تحب


( رضا ربنا عنا والرضا الجميل بما قدر لنا )


يارقيبى جنبنى أن أجعلك أهون الناظرين إلى وكن أنيسى فى غربتى

Death Note
15-09-2010, 16:11
شكرا موضوع اكتر من رائع

أم أحمد-sally
31-10-2010, 10:41
الشكر لمرورك الطيب يا مديرنا الغالى